ZWAAGDIJK-OOST – De broers Jos, Winfried en Gerard de Smit vormen met zijn drieën de directie van De Eekhoorn Dutch Furniture. Vanuit Zwaagdijk-Oost wordt een totaal programma aan meubels geleverd via ketens als Karwei, Formido, Hema en het eigen Basic Label. Afgelopen zaterdag waren Jos en Gerard de Smit te gast in het ondernemersprogramma Westfriesland in bedrijf op Radio Hoorn. Een uitgebreid verhaal vanaf de kleinschalige productie van houten meubels in de loods van Opa in Middenmeer tot aan de groei ambities richting Frankrijk en Duitsland.
Vanuit een kleine loods in Middenmeer
Het verhaal begon in 1980. Vader Aart de Smit was franchisenemer van Hubo en Formido en vond het een toevoeging om het assortiment uit te breiden met door hem gemaakte houten meubel bouwpakketten. De verkopen verliep zo goed, dat het hoofdkantoor de de bouwmarktketen deze meubels landelijk wilde gaan verkopen. Jos: “Met vier a vijf machines en enkele personeelsleden is hij toen in de schuur van zijn vader, onze opa, gestart en het is daarna heel snel gegroeid.”
Verhuizing naar Zwaagdijk
In 1999 gaan de zaken zo goed dat de huidige locatie in Middenmeer niet meer toereikend is. Omdat er een agrarische bestemming op de grond ligt moest de groei elders plaatsvinden. Het oog was gevallen op een bouwkavel op het nieuwe industrieterrein WFO in Zwaagdijk-Oost. Daar is de gehele productie en opslag naar toe verhuisd. Het begin van Eekhoorn Wood Workings BV in Zwaagdijk-Oost. Pas recent is de naam aangepast naar De Eekhoorn Dutch Furniture. Gerard: “Meer de nadruk op Dutch, Nederlands ontwerp en kwaliteit.”
Broers
Jos was als eerste van de broers werkzaam in het bedrijf: “Mijn broer Winfried moest eerst nog in dienst en is twee jaar later in dienst gekomen. Toen mijn ouders hadden aangegeven te willen stoppen en de groei naar Duitsland flink toe nam, moesten we wel versterking hebben en is Gerard erbij ingekomen.” Jos is verantwoordelijk voor de commercie, Winfried voor de creativiteit en Gerard werd de algemeen directeur.
“Als mannen onder elkaar, je zegt elkaar de waarheid en je gaat weer verder.”
En of dat goed samenwerkt met drie broers? Gerard: “Het is een prettige manier van samenwerken, het voelt goed. Het is een kwestie van de rollen goed verdelen. En gelukkig vullen wij elkaar goed aan.” Jos vult aan: “De vraag wordt ons vaker gesteld, natuurlijk hebben we wel eens discussies maar we hebben elkaar volgens mij nog nooit een dag niet aangekeken.” Dat wordt door Gerard beaamt: “Als mannen onder elkaar, je zegt elkaar de waarheid en je gaat weer verder.” En dat vertrouwen werd in 2002 beloond toen het bedrijf officieel overging van ouders op zonen.
Uitbreiding assortiment
In 2004 was de groei goed, maar toch was het verhaal niet compleet. Jos: “Wij hadden natuurlijk onze eigen productie, maar als je dan in de folders van de bouwmarkt keek, dan stond onze tafel in de folder maar met de stoelen van een concurrent erom heen staan. Mmm willen we dit wel? We willen eigenlijk het totaal concept kunnen leveren.” Zo is het werken met concepten gestart. Naast de bestaande zelf geproduceerde meubels stoelen, metalen bedden en meer inkopen en deze als compleet assortiment aan te bieden aan de bestaande afnemers. En succesvol. Inmiddels is deze handelspoot 40-45% van de totale omzet van 31 miljoen euro.
“Onze tafel in de folder maar met de stoelen van een concurrent erom.”
Audio deel 1: Het complete interview: Maken van de meubels in de loods bij Opa in Middenmeer, overdracht bedrijf, tot aan de groei van het maken van meubels naar compleet assortiment leverancier.
Online
Naast de verkoop via de bouwmarkten is online een hele belangrijk onderdeel van het bedrijf. Vanaf 2000 is De Eekhoorn online actief naar de consumenten met het eigen Basic Label. Gerard: “Het grootste deel van de omzet (70%) gaat via online, naast de twee fysieke winkels van Basic Label.” Ook bij B2B is online belangrijk en is verantwoordelijk voor 30% van de omzet. “En dat groei jaar op jaar.”
Rol verdeling
Vorig jaar merkte de ondernemers op dat zij wellicht zelf de rem waren op de groei van het bedrijf. Via een externe adviseur zijn de rollen door middel van een assessment getoetst en is de bedrijfsvoering daarop aangepast. Zo werd Winfried verantwoordelijk voor de creatie en niet langer verantwoordelijk voor de productie. Het waren antwoorden op vragen als waar ben je goed in en wat vind je leuk om dagelijks te doen. Hieruit vloeide ook een nieuwe strategie die het bedrijf richting geeft naar de toekomst.
“Dat spel van rechtstreekse distributie naar consumenten toe zijn wij nu aan het uitrollen naar Duitsland en Frankrijk.”
Groei buitenland
“Het online verhaal is een heel belangrijk onderdeel. In Nederland wordt de distributie van een bestelling van een consumenten, bijvoorbeeld een bank via een bouwmarkt, direct via ons naar de consument geregeld. De fysieke stromen hebben wij nu al zo geregeld dat dat een verkopende partij niet meer hoeft te raken. En dat spel van rechtstreekse distributie naar consumenten toe zijn wij nu aan het uitrollen naar Duitsland en Frankrijk. En daar zien wij echt hele grote groei mogelijkheden,” aldus commercieel directeur Jos de Smit. De groei komt ook via de al bestaande buitenlandse online klanten. “Je haalt het risico (voorraad red.) bij de klanten weg en gaan alle luiken open om de groei te bewerkstelligen.”
“Warehouding … is nu te gefragmenteerd en dat kan efficiënter.”
Zwaagdijk-Oost te klein
Het groeien in afzet betekent natuurlijk ook groeien in productie, opslag en de rest van de organisatie. Gerard: “Daar zijn we nu elke dag mee bezig. We investeren op dit moment ontzettend veel in tijd en geld in ons ICT platform. De productie houden wij vooralsnog vast in Zwaagdijk, maar het warehousing zijn wij bezig om dat op een andere manier in te vullen. op dit moment huren wij extern behoorlijke oppervlaktes en dat gaan wij anders inrichten. Het is nu te gefragmenteerd en dat kan efficiënter.” Gaat De Eekhoorn Zwaagdijk verlaten? “Het hoofdkantoor en productie houden wij in Zwaagdijk, maar warehousing zien wij niet als een must om bij de productie te hebben. Maar wij kunnen dat organiseren op een locatie in een straal van 20 tot 25 kilometer buiten de productielocatie.”
Audio deel 2: Het belang van online, concurrentie, assessments voor de directie en de groei ambities richting Duitsland en Frankrijk. En past dat nog wel allemaal in Zwaagdijk-Oost?