19 maart 2016: Column Annemieke Hageman: Durf jij jezelf te laten zien?
Ken je dat? Dat je op een website van een bedrijf naar de ‘over ons’-pagina gaat en daar dan alleen een verhaaltje treft over ‘wij zijn een uniek bedrijf dat klanttevredenheid hoog in het vaandel heeft staan, blablabla’. Een té algemeen verhaal. Zo’n verhaal wat iedereen neer kan zetten. En de mensen achter het mooie bedrijf, de initiatiefnemer, de medewerkers, zijn nergens te vinden. Zo jammer! Je wilt toch zien met wie je zaken doet? Mensen doen nou eenmaal zaken met mensen.
Zijn er eigenlijk goede redenen te verzinnen om geen persoonlijk verhaal te vertellen en geen foto’s van jezelf of medewerkers te plaatsen? Angst voor concurrentie of kapers? Ik kan zelf eigenlijk geen overtuigende reden verzinnen. Ieders verhaal is uniek en je moet niet gelijk je bedrijfsgeheimen vertellen. Ik vind die persoonlijke touch zo belangrijk. Ik wil zien wie er achter een bedrijf zit en waarom. En ook om mij heen merk ik dat dit steeds belangrijker en meer gewaardeerd wordt.
Dus laat jezelf zien. Plaats die professionele profielfoto of teamfoto op je website. En vertel op je ‘over ons’-pagina je drijfveren, je waarom. Waarom is jouw bedrijf ontstaan? Wat kun jij mensen bieden?
Mensen willen je zien, je ervaren, een kijkje in jouw keuken nemen.
En dit geldt natuurlijk ook voor andere marketingkanalen. Video is niet voor niks zo in opkomst. Mensen willen je zien, je ervaren, een kijkje in jouw keuken nemen. Sinds kort kun je zelfs live video streamen via Facebook, maar ook Periscope en Blab worden steeds meer gebruikt. Periscope heb je misschien al wel eens van gehoord, maar Blab is vrij nieuw dus zal ik even toelichten.
Blab is een livestreaming-platform waarmee je met maximaal vier mensen tegelijkertijd kunt uitzenden en kijkers de mogelijkheid kunt geven om live in de uitzending te komen. Het is een soort Skype, maar dan met maximaal vier personen in beeld én de hele wereld kan meekijken. De vier plekken kunnen rouleren en de host bepaalt welke kijker hij of zij accepteert en weigert. Tijdens één uitzending kunnen dus meerdere mensen elkaar afwisselen op één plek. En als je niet in beeld wilt kun je ook mee-Blabben via de chatbox.
Blab biedt enorm veel mogelijkheden want je kunt namelijk over elk denkbaar onderwerp praten. Als social media expert kun je het hebben over het gebruik van Instagram, als HRM-manager over verzuimreductie en als boekhouder over de gevolgen van de afschaffing van de VAR. Gebruik Blab voor discussies als vakgenoten onder elkaar, neem een interview af bij verschillende experts of organiseer een kennissessie.
Het is echt, je kunt niet photoshoppen
Video is gewoon een fantastisch mooie manier om je zichtbaarheid te vergroten! Het is echt, je kunt niet photoshoppen en het is dichtbij en persoonlijk. Maar waar zit dan bij veel ondernemers die drempel om het niet te doen? Tijdgebrek? Of is het angst om te laten zien waar jij voor staat? Maar communiceren waar jij in gelooft levert alleen maar waardering op, geloof mij maar.
Het is waarschijnlijk erg uit je comfortzone. Maar uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het ook erg leuk is om te doen en veel reacties oplevert. Dus denk eens bij jezelf na: Wat houdt jou nou tegen om jezelf te laten zien? Kijk eens naar wat je toe zou kunnen voegen aan je website om die meer persoonlijk te maken. Voeg die foto toe. En laat jezelf eens zien via social media. Test het live video streamen op Facebook uit, bijkomend voordeel is dat je ook nog eens heel hip bent want je bent één van de eerste die dit nu al doet.
En heb je dan nog steeds bezwaren? Dan ga ik graag eens met je in discussie. Veel plezier!