NEDERLAND – De supermarktomzet is in juli 2014 met 0,1% gestegen naar € 3.18 miljard. De gemiddelde omzet per kassabon steeg in de maand juli met 2% naar € 22,26. Over de eerste zeven maanden van 2014 daalde de supermarktomzet met 0,2% ten opzichte van de eerste zeven maanden van vorig jaar. De zondagomzet wordt steeds belangrijker.
Zondagomzet
De zondagomzet van de supermarkten is in de afgelopen twaalf maanden de grens van € 1 miljard ruimschoots gepasseerd. Ruim 60% van de Nederlandse huishoudens doet jaarlijks gemiddeld zevenenhalf keer boodschappen op zondag. Hiermee wordt 3,15% van de supermarktomzet op zondag gerealiseerd. Ruim driekwart hiervan wordt op een zondagmiddag gerealiseerd.
Vooral jongeren (alleenstaanden en tweeverdieners) gaan op zondag naar de supermarkt. Gepensioneerden maken minder gebruik van de zondagopening. Desondanks zien we sinds 2008 jaarlijks in elke fase van de gezinscyclus een een stijging van het omzetaandeel op zondag.
Regionaal zijn er grote verschillen. Huishoudens in het noorden en oosten van Nederland maken naar verhouding minder gebruik van de zondagopening dan de huishoudens in de Randstad en het zuiden. De groei van de zondagomzet is de afgelopen jaren ten koste gegaan het de avondverkopen. De vrijdag en zaterdag blijven voor supermarkten het belangrijkst, hoewel het omzetbelang van deze dagen licht daalt.