1 november 2022 – Column Robert-Jan Knook: Nice to know
Ik lees al jaren het nieuws. Het grappige aan nieuws is dat het er eigenlijk altijd is, elk uur en in de spitsuren elk halfuur, 24/7 dus. Maar wat is nieuws dan eigenlijk? Meestal gaat het over iets dat net gebeurd is of wat we nog niet wisten, en wat iedereen wel wil weten. Het moet ook wel iets van een soort algemeen belang hebben, dus veel mensen raken.
Op rustige momenten zoals laatst in de herfstvakantie is het vaak ook qua nieuws wat stiller want er gebeuren dan niet zoveel dingen. Toch moet ik als nieuwslezer bij het ANP dan elk uur weer een minuut nieuws lezen, dus dan ga je op zoek naar nieuws. Door bijvoorbeeld te kijken op allerlei socials of regionale nieuwsites. Zo kom je toch vaak nog leuke dingen tegen die iedereen wel wil weten.
Nieuws is niet alleen need-to-know maar ook steeds vaker nice to know. Gewoon leuk om te weten dus. Dat principe kun je ook heel goed toepassen in de communicatie van je bedrijf. Niet alleen vertellen wat je doet maar ook waarom je iets doet. Of leuke weetjes vertellen over de branche waarin je actief bent.
Net als bij het radionieuws moet je ook als bedrijf steeds zorgen dat je constant blijft in je nieuwsvoorziening. Communiceren op frequente basis dus. Net als deze column. Mensen rekenen erop, zo hoorde ik laatst. Ze zijn benieuwd waar het nu weer over gaat.
Het is soms een uitdaging om weer iets nieuws te verzinnen maar dat maakt ondernemen juist zo leuk. En het geeft je ook weer nieuwe inspiratie. Soms moet je jezelf gewoon even dwingen om iets nieuws te doen. Neem eens een andere route, stap eens af op iemand die je eigenlijk niet goed kent of bel eens iemand op die je heel lang niet gesproken hebt.
Of koop weer eens wat nieuws, het is immers herfst.