LEIDSCHENDAM – Met een zonnig paasweekend voor de boeg verwachten supermarkten een recordomzet. Dit jaar komt de omzet naar verwachting uit op 870 miljoen euro, ruim 7% meer dan vorig jaar. Nederlanders pakken flink uit en in de supermarkt is een ruim aanbod aan heerlijke paasproducten te vinden.
Het paasontbijt en de paasbrunch blijven belangrijke momenten om samen te eten aan een mooi aangeklede paastafel. Populaire producten voor op de paastafel zijn afbakbroodjes, eitjes, verse sappen en smoothies, garnalen, gerookte zalm en courgettesoep. Met het mooie weer wordt zacht fruit, aardbeien en blauwe bessen, goed verkocht. Dat geldt ook voor sla, tomaat en paprika.
Met een zomers weekend in aantocht wordt er ook veel gebarbecued komend paasweekend. Er is een uitgebreid barbecue assortiment te vinden in de supermarkten, met spiesen, diverse burgers en lapjes. Grote stukken vlees zijn ook populair voor op de barbecue. Voorbeelden daarvan zijn picanha en Côte de Boeuf. Gourmetten is ook met Pasen in trek. De verwachting is dat asperges veel worden gekocht en steeds meer consumenten kiezen voor vis of vegetarische gerechten. Gezondere opties met meer variatie en kleur in groenten en fruit zijn in trek, bijvoorbeeld courgettesoep met gerookte zalm.
Over het CBL
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) behartigt de belangen van de supermarktbranche en foodservicebedrijven in Nederland. De levensmiddelenhandel draagt voor ruim 10% bij aan het Bruto Nationaal Product. De branche biedt werkgelegenheid aan ruim 300.000 mensen en is daarmee één van de grootste werkgevers van Nederland. Dagelijks doen vier miljoen consumenten hun boodschappen in supermarkten die het CBL vertegenwoordigt.