ALKMAAR – Wethouder Pieter Dijkman voert videogesprekken met ondernemers uit Alkmaar om te horen hoe zij ondernemen tijdens de coronacrisis. Waar worstelen ze mee en met welke creatieve oplossingen bieden ze de crisis het hoofd? Deze week een gesprek met Karin Hiemstra van Restaurant de Fransman. Op 13 juli 2006 namen Karin en haar man het restaurant over. Het fonduerestaurant bestaat nu 42 jaar. Karin is naast het gezicht van De Fransman ook voorzitter van de Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Alkmaar.
Wat voor bedrijf is De Fransman?
“De Fransman is niet alleen een restaurant aan de Mient, maar heeft ook een Alkmaarse specialiteit die aan kaasspeciaalwinkels verkocht wordt: De Alkmaarse kaasfondue. “Als restauranthouders maken we de fondue zelf naar traditioneel recept in een speciale ruimte. Deze wordt in een potje van een pond verkocht en de bereiding? You heat it and you eat it”, lacht Karin.
Met wie werk je in het restaurant?
Karin Hiemstra:” Ik werk met mijn man en oproepkrachten. Maar onze kinderen helpen soms ook al een handje mee. Ik ben opgegroeid in de horeca en we woonden ook bij het bedrijf in Stompetoren. Maar dat waren hele andere tijden. Mijn ouders hebben nu alleen nog een zaak bij de drafbaan en daar helpen ik of mijn kinderen zo nu en dan nog.”
Wat voor soort gasten ontvangen jullie?
“Eigenlijk allerlei mensen die fondue als een ‘guilty pleasure’ zien. We hebben natuurlijk chocoladefondue, kaasfondue of vleesfondue en een veganistische fondue en ook een bistrokaart”, zegt Karin.
Hoe gaan de Restauranthouders in Alkmaar het doen per 1 juni?
Karin: “Koninklijke Horeca Nederland (KNH) hanteert landelijke normen die zijn ook overgenomen door het ministerie van Economische Zaken en ministerie van Volksgezondheid – uiteraard gaat de noodverordening boven alles. We zijn bezig om te kijken hoe we dit kunnen uitrollen naar alle ondernemers die met eten en drinken te maken hebben. We hebben een vergroting van het terrasoppervlak zodat we tafels en stoelen ruimer op kunnen stellen. En natuurlijk wordt het personeel ook goed geïnstrueerd. Eigenlijk zien we alleen maar mogelijkheden en geen problemen.”
En als je nu kijkt naar de bezetting zoals het was en wat jullie nu verwachten per 1 juni?
“Er mogen 30 mensen binnen zijn met het terras erbij, verwachten we toch 90% bezetting. Dit komt omdat we ook werken met shifts, een vroege en een late shift. Bij de 30 gasten tellen we niet het keukenpersoneel mee, omdat zij niet in het ‘verkoopgedeelte’ zijn. Uiteraard werken zij ook met gepaste afstand”, aldus Karin.
Hoe doen restaurants het die niet aan hun bezettingsgraad komen?
Karin Hiemstra: Ondernemers moeten dit als een begin zien, en zo ook aanpakken. Je begint als het ware weer helemaal opnieuw.” Dat begint al bij de deur waar je je gasten moet vragen of iedereen gezond is. Ook moeten we een gastenlijst bijhouden, een administratie. Als mensen de week daarvoor een reservering hebben gemaakt kunnen ze ook ziek geworden zijn in die week. Uiteraard willen de ondernemers wel zekerheid dat de tafel wordt afgenomen en er geen ‘no-show’ is. Daarom kan er een aanbetaling gevraagd worden die daarna weer verrekend wordt. Er zijn natuurlijk wel dingen die lastig kunnen zijn of een uitdaging kunnen worden.”
Hoe zie je de toekomst?
Karin ziet de toekomst positief in. “Je ziet nu, net als met de kredietcrisis dat het kaf en het koren worden gescheiden. De creatieve ondernemer gaat door. En eerlijk… mensen weten nu ook weer hoe rijk ze zijn. Het is even pas op de plaats maken en positief naar de toekomst blijven kijken.”