WOGNUM – Jeelink bracht donderdag 7 november diverse partners, ondernemers en andere genodigden samen om culinair te genieten van een viergangenmenu, bereid van ‘overgebleven’ voedsel. Diverse ondernemers sloegen de handen ineen om dit anti-verspillingsdiner, geheel onbezoldigd, neer te zetten in Sportcafé 19 in Wognum. Mét succes.
Zo’n 50 ondernemers kwamen samen om te genieten van het Jeelink anti-verspillingsdiner. Vier gangen van overgebleven etenswaren die anders in de vuilnisbak zouden zijn beland, bereid door kookkunstenaar Ted Culinair. Tussen de gangen door werden de gasten getrakteerd op verschillende inspiratie-injecties van Jeelink partners die het gedachtengoed van Jeelink onderstrepen. Ondernemers die groot denken en het gewoon dóen. Zoals Nathalia Zoer van Natural Nature Food, Frans Putters van NMK Esbaco, Gert-Jan Dekker van RataPlan en Monique Ravenstijn van Jumbo Monique.
Mooiere wereld
Jeelinks founding mother Monique Ravenstijn: ‘Vanuit kleine individuele stapjes maken we met elkaar grote sprongen richting een mooiere wereld. Waar goed zorgen voor jezelf, elkaar én de natuur voorop staan. Voor een gezonde, sociale en groene circulaire wereld die blijft draaien, ook ver voorbij de volgende generaties.’
Gelegenheidsrestaurant
De organisatie van de avond was in handen van Judith Vijfvinkel en Ted Culinair die Sportcafé 19 voor de gelegenheid omtoverden tot een restaurant met chique gedekte tafels. Met meubels van RataPlan, muren van kruiden geleverd door Buysman Kruiden en overgebleven etenswaren van Jumbo Monique. Aan Ted de eer een viergangenmenu te bereiden.
Ted: ‘Het valt me op dat vooral veel luxe producten blijven liggen; voorverpakte en gesneden groenten, kant-en-klaar maaltijden. Zonde! Ook als de houdbaarheidsdatum is verlopen kun je het nog prima eten. Die datum is maar een richtlijn. En een doos eieren waarvan er eentje stuk is, kun je niet meer verkopen, maar de smaak blijft hetzelfde.’
Samenwerken
Het werd een avond van smullen, verhalen delen en plannen smeden. Want zoals Frans Putters zo treffend zei: ‘Ieder bedrijf loopt tegen onderwerpen aan waarvan zij denken: waarom doen wij dit niet anders? Waarom werken we hier niet meer in samen? Door ons via Jeelink te verbinden kunnen we kennis en expertise delen en zaken samen aanpakken. Ook waar het een hoger doel dient of om de langere termijn gaat. Het gaat om de toegevoegde waarde. ’
Monique: ‘Het anti-verspillingsdiner is een mooi voorbeeld van zo’n samenwerking. Het diner was voor een besloten groep. Samen hebben wij het Jeelink leven geleefd. Ook jij kunt een anti-verspillingsdiner bereiden, gewoon thuis. En ook op andere manieren kun je bijdragen aan een gezonde, vriendelijke leefomgeving en behoud van onze aarde.’
Over Jeelink
DE KRACHT VAN SAMEN. Vanuit die gedachte is Jeelink opgericht. Om een omgeving te creëren waarin iedereen prettig leeft, woont en werkt. We richten ons op vitaliteit, social care en circulair. Dat klinkt imposant, maar betekent goed zorgen voor jezelf, voor elkaar en voor de natuur. En dat begint gewoon bij jou. Binnen je eigen cirkel van invloed kun je meer betekenen dan je denkt. De partners van Jeelink ontwikkelen initiatieven waarmee de consument direct aan de slag kan. Lees meer in het Jeelink Magazine dat gratis verkrijgbaar is bij onder andere Jumbo Monique in Zwaagdijk en Heerhugowaard en RataPlan in Heerhugowaard. www.jeelink.nl