7 april 2018 – Column Hans Huibers: Waar blijven de toeristen
De kruitdampen van de Gemeenteraadsverkiezingen in de zeven Westfriese gemeenten dalen langzaam neer. De neiging is groot om daar nu iets over te zeggen. Toch doe ik dat niet. In de verschillende gemeenten zijn de college onderhandelingen nog volop gaande. In de ene gemeente gaat dat sneller dan in de andere. Het is nog te vroeg om daar conclusies voor het bedrijfsleven aan te verbinden. Daarnaast gaat dit programma over bedrijvigheid en is het geen politieke talkshow.
Dus een totaal ander onderwerp maar! Pasen is geweest, na de veel langer dan gebruikelijk aanhoudende kou is de temperatuur ineens een stuk hoger. Hoera, de zomer komt er aan! Het toeristisch seizoen is gestart. Belangrijk voor de regio, Westfriesland op de kaart. Ook een speerpunt voor de Westfriese Bedrijvengroep.
Onlangs had ik buitenlandse gasten, die met de trein vanuit Parijs waren gekomen en een tijdje in Amsterdam verbleven. Wat schetst mijn verbazing. Zij lieten mij hun Amsterdam & Region Travel Ticket zien. U kent dat wel. Als je op vakantie bent in een grote stad koop je een dagkaart of een weekkaart voor een speciaal tarief en dan kan je overal heen met het openbaar vervoer. Lekker makkelijk als je niet met je eigen auto bent. Een dagkaart voor €18,50, vier dagen voor 41 Euro. Schappelijke prijzen. Een perfecte samenwerking van de NS, Connexxion, het GVB in Amsterdam en nog een paar partners. Keurig overzichtskaartje erbij. Wat schetste mijn verbazing. Met datzelfde ticket kan je van Amsterdam naar Haarlem en Zandvoort, naar Amsterdam Beach. Prachtig! Je kunt tot aan de Keukenhof, Flowers of Amsterdam. Je kunt zelfs naar Almere en helemaal naar Lelystad reizen. Naar New Land, het staat er heus. Je kunt naar En naar het noorden: tot aan Purmerend. Old Holland. Purmerend!! Ze schrijven het echt op.
De laatste 15 kilometer tot aan Hoorn staan niet op de kaart. Sterker nog, dan moet je een kaartje bijkopen. Ik heb onze gasten maar in Purmerend opgehaald. Te gek voor woorden.
Ik viel in nog een verbazing. Ze hadden de ANWB Reisgids van Nederland gekocht. Daarin staan precies 10 regels over Hoorn en 10 regels over Enkhuizen. 6 pagina’s zijn gewijd aan Haarlem, een hele pagina aan Alkmaar. 10 regels over Hoorn, het Westfries Museum wordt nog net genoemd.
Tja, dan moet je er natuurlijk niet gek van op kijken dat de toerist niet naar de regio komt. Voor het openbaar vervoer in de regio Amsterdam bestaat Westfriesland niet, Lelystad is blijkbaar dichterbij. De objectieve informatie van de ANWB besteedt minder aandacht aan Hoorn als pak hem beet Aalsmeer of Amstelveen. Echte hotspots voor de toerist, maar niet heus!
De gemeente Hoorn heeft nog niet zolang geleden voor veel geld een city marketeer aangesteld. Er is een heel bureau, genaamd Destination Marketing voor de regio opgetuigd. Doel is met veel beleidsplannen Holland Boven Amsterdam, Westfriesland en Hoorn op de kaart te zetten. Mijn advies: stoppen met beleidsnota’s vol strategische doelstellingen, richt je energie op een paar basic randvoorwaarden. Goede verbindingen, ruimte in de klassieke toeristische reisgidsen en misschien zijn er nog wel een paar dingen te noemen. Het is minder sexy en verheven, maar minstens zo effectief. Het heeft ongetwijfeld met bestuurlijke prietpraat over vervoersregio’s te maken en het zal ook wel over geld gaan. Maar zet daar je inspanningen op in. Het resultaat is zonder twijfel groter dan ambtenaren die mooie nota’s schrijven.
Dan hoef ik niet meer met schaamrood op mijn kaken naar Purmerend om mijn buitenlandse gasten op te halen!
Hans Huibers
7 april 2018