6 februari 2016 – Column Otto Wijnen: Andy Harrington
Afgelopen dinsdag zat ik vlak bij de Arena in Amsterdam in een wat sjabby hal, op de voorste rij op, klem tussen twee brede heren. Rechts naast me een presentatiecoach die ik kende van eerdere bijeenkomsten en links een beer van een vent uit de beveiliging. Achter me zaten 450 zelfstandige professionals – zoals je ZZP-ers tegenwoordig beter kan noemen – en mensen die ervan droomden om hun loonslavenbestaan achter zich te laten en te gaan genieten van de vrijheid die het ondernemerschap biedt.
From passion to profit, daar ging het vandaag om.
Voor mij stond een klein Engels mannetje met een hip peper-en-zout kapsel: Andy Harrington. Ik kende hem in zijn rol als presentatiecoach en vandaag was hij in Nederland om ons te vertellen hoe we in no-time een omzet van ettelijke tonnen binnen zouden kunnen harken. From passion to profit, daar ging het vandaag om.
De strekking was eigenlijk dezelfde die ik eerder ook in Amerika uit de mond van Brendon Burchard hoorde: als je kennisleverancier bent en diensten levert als coach of trainer zoals ik, dan doe je er goed aan jouw kennis in producten te vangen. Dan kan je namelijk ook wat verdienen zonder dat je ergens fysiek aanwezig hoeft te zijn. Hij omschreef drie niveau’s van producten: een entry level product dat gratis is of bijna gratis. Een e-book, een online video of een gedrukt boek. Hij noemde dit een ‘doe-het-zelf product’. Het tweede niveau is een één-op-veel-product waarbij je wel aanwezig bent, maar in één keer een boel mensen kan bereiken. Dit mag van hen uiteraard wat kosten.
Het derde niveau – het high-end level – is een één-op-één product waarbij je individueel met mensen werkt. En dat daar een hoger prijskaartje aanhangt, dat moge duidelijk zijn.
Ze wisten niet hoe snel ze hun creditcard moesten trekken!!
Het was weer heerlijk om te zien hoe Andy ons voorrekende hoe snel we op deze manier bakken met geld zouden verdienen. En natuurlijk; om dit allemaal echt goed onder de knie te krijgen konden we vier dagen bij hem in de leer in London. De manier waarop hij uiteindelijk ruim 50 mensen zo ver kreeg die middag een slordige € 2400 uit te geven was tegelijkertijd briljant en schandalig. Hij vroeg welke twee mensen op het podium wilde komen om een aanbod te krijgen waar ze wel voor moesten betalen, maar wat zeer aantrekkelijk zou zijn. Hij rekende ze vervolgens voor dat de vierdaagse training van € 6000, nog wat online coaching van € 140 en – als klap op de vuurpijl – de dag bij hem thuis ter waarde van € 20.000,- speciaal voor hen slechts € 2400 zou kosten! De grootste grap was dat hij vervolgens aan de zaal vroeg of – als één van hen het aanbod niet zou accepteren – er mensen waren die het dan wel in hun plaats zouden willen. Al die mensen die hun hand opstaken mochten ook op het podium komen staan. En natuurlijk, toen die beide geluksvogels ja zeiden, bleek dat de hele kudde ook voor dat geld mocht. Ze wisten niet hoe snel ze hun creditcard moesten trekken!!
Hij had het die hele middag gehad over de Money Making Marketing Machine: nou, dat was het! Geweldig! En natuurlijk zaten mijn buurman presentatiecoach en ik die hele verkoopaanpak belachelijk, overtrokken en veel-te-Amerikaans te vinden. Maar let’s face it: diep in ons hart waren we gewoon jaloers!