16 januari 2016 – Column Annemieke Hageman: Vooruitdenken is regeren
Een nieuw jaar is voor veel zelfstandig ondernemers het moment om nieuwe opdrachten op te starten. Ook ik heb eind 2015 een aantal opdrachten afgerond, waardoor het nu weer tijd is voor acquisitie. En met het doen van acquisitie maak je interessante dingen mee…
Afgelopen jaar heb ik bij een aantal bedrijven om tafel gezeten waar het acquisitiegesprek vrij moeizaam ging. Van te voren heb ik deze bedrijven onderzocht en ontdekte ik dat zij een zwaar verouderde website hebben, nooit adverteren en niks op social media doen. Achteraf analyserend waarom deze gesprekken zo moeizaam gingen, kwam ik tot de conclusie dat zij allemaal niet overtuigd waren van het nut van marketing.
“wat als er een aantal grote klanten wegvallen?”
Hun reactie naar mij was: “Waarom zou ik een advertentie plaatsen of Facebooken? Ik heb al klanten genoeg! Daarnaast heb ik daar helemaal geen tijd voor!” Als ik vertel dat ik daar een rol kan spelen, word ik afgewimpeld met datzelfde argument dat ze daar geen tijd voor hebben. Straks moeten ze nog extra personeel aannemen!
En als ik dan de vraag stel: “wat als er een aantal grote klanten wegvallen? Als het even wat minder gaat?” Stel dat je dan moet starten met marketing, dan heb je een lange weg te gaan. De nuchtere Westfriese ondernemer trok hier zijn schouders voor op. “Dat zien we dan wel weer”.
Natuurlijk is het een goed teken dat deze bedrijven het druk hebben. En eerlijk is eerlijk: ik blog ook minder frequent als ik het druk heb. Maar minder betekent niet helemaal niet meer! Maar het nut van marketing niet inzien getuigd wat mij betreft van een korte termijn visie. Blijkbaar is er geen strategie en wordt er niet naar de toekomst gekeken.
De nuchtere Westfriese ondernemer trok hier zijn schouders voor op.
Voor mij zijn deze gesprekken als vechten tegen de bierkaai. Het is alsof je een personal trainer bent van iemand die denkt dat je van sporten niet afvalt. Of alsof je een opticien bent en mensen zeggen dat je door een bril niet beter gaat zien. Je staat met 10-0 achter.
Er ligt daarom voor mij en mijn collega’s een uitdaging om bedrijven er van te overtuigen dat een goede uitstraling en zichtbaarheid belangrijk is voor de lange termijn. Een goede website, een moderne huisstijl, relevante sponsoring, enzovoort. Zo bouw je een betrouwbaar bedrijf op.
Ik wil deze ondernemers dan ook het advies geven om toch eens na te gaan denken over de toekomst. Hoe denk je dat je bedrijf nu overkomt op mensen en hoe zou je willen dat je bedrijf overkomt? Wat zou je daar aan kunnen veranderen?
Laat je daarnaast met regelmaat informeren door een expert over nieuwe trends en ontwikkelingen op het gebied van marketing. Je hoeft echt niet alles zelf bij te houden. Dat doe ik ook niet van elk vakgebied. Ze zeggen niet voor niks ‘schoenmaker blijf bij je leest’.
Dus, als ik dit jaar bij jou aan tafel zit hoop ik dat ik je hiermee alvast aan het denken heb gezet!