Dolf Denk Door is een maandelijkse column van Dolf Kloosterziel werkzaam voor MKB Nederland
9 januari 2016 – Column Dolf Kloosterziel: Trots
Het begin van het jaar gaat elk jaar weer gepaard met de nodige nieuwjaarsrecepties. Een aantal ondernemersverenigingen en gemeenten grijpt deze kans aan om één of meerdere ondernemers in het zonnetje te zetten met het uitreiken van een ondernemersprijs. Een nominatie voor zo’n prijs – of zelfs het winnen daarvan – is voor ondernemers een gelegenheid om meer over het eigen bedrijf te vertellen. Dat blijkt voor veel ondernemers niet vanzelfsprekend. Maar stuk voor stuk genieten ondernemers er van en het heeft een positieve impact op het bedrijf.
Als ondernemers niet uitgenodigd worden hun verhaal te vertellen laten zij dat vaak achterwegen. Bescheidenheid immers siert de mens. Trots wordt met ijdelheid of opscheppen geassocieerd. Liever vertellen wij over het product of de dienst die wordt geleverd. Ook in de regio is dat terug te zien. Er gebeuren heel veel mooie dingen maar het verhaal van de regio wordt weinig verteld. En een verhaal dat niet verteld wordt is bij niemand bekend.
Wat jouw product uniek maakt is dat jij ze aanbiedt en de manier waarop.
Bescheidenheid is dan misschien een goede eigenschap maar voor een onderneming niet gewenst. Om klanten te bereiken zal je moeten vertellen wat je biedt en hoe je dat doet. Je daarbij beperken tot de producten die je aanbiedt of de diensten die je levert is een gemiste kans. Producten en diensten zijn in zichzelf vrij anoniem en er zijn altijd anderen die dezelfde producten of diensten bieden. Wat jouw product uniek maakt is dat jij ze aanbiedt en de manier waarop.
Mensen en dus klanten hebben steeds meer behoefte aan het zich identificeren met producten en diensten die zij kopen. Verhalen kunnen daar uitstekend bij helpen. Producten of diensten zullen niet snel bezielen, verhalen hebben die potentie wel. Verhalen zijn daarom het fundament van marketing. Met uw verhaal geeft u uw product inhoud en maakt u het authentiek. Maar zeg nou eerlijk, ondanks de groeiende populariteit van ondernemerschap worden nog steeds veel te weinig ondernemersverhalen verteld. Dat is een gemiste kans. Het is nodig om veel meer verhalen te vertellen en trots te zijn op uw onderneming. Die trots straalt u uit, die trots máákt uw verhaal. Als ondernemer moet u bijna wel trots zijn op uw onderneming. Het is als zuurstof voor uw bedrijf.
deel het verhaal van uw onderneming
Mijn oproep is daarom: “vertel ook mee”, deel het verhaal van uw onderneming. Laat de bezieling zien die u heeft voor ondernemerschap. Die bezieling is wat ondernemersprijzen zo leuk maakt. Ik hoop dat we in 2016 veel meer verhalen gaan horen en meer bezieling gaan zien. En als u komend jaar verhalen van collegaondernemers hoort, van ondernemers die trots mogen zijn op wat zijn hebben opgebouwd, geeft ze dan op voor een ondernemersprijs in de regio. Of gewoon meteen voor de ondernemingsverkiezing Noord-Holland. Dat laatste kan nog tot 15 januari op OVNH.nl. Hoe dan ook ik wens u een mooi jaar waarin weer vele inspirerende ondernemersverhalen worden geboren die vervolgens met veel trots worden verteld.
Dolf Kloosterziel