[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/217714389″ params=”auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false&visual=true” width=”100%” height=”450″ iframe=”true” /]
2 augustus 2015 – Column van Otto Wijnen: Herstart
Heerlijk: vakantie! De periode van rust en bezinning die maakt dat je anders tegen de dagelijkse gang van zaken aankijkt. Je heroverweegt je prioriteiten en soms komen daar grote beslissingen uit voort. Bijvoorbeeld: het opzeggen van je baan om je dromen te verwezenlijken. Voor jou persoonlijk natuurlijk prima, maar lastig als je werkgever bent en jouw personeel loopt weg! Hoe hou je juist die kanjers binnenboord?
Ken je Simon Sinek? Zijn TED-talk over The Golden Circle wordt door marketeers veel aangehaald. Hij stelt dat het er niet om gaat wát je doet, het gaat erom wáárom je het doet. Daarmee bindt je klanten aan jouw bedrijf. Ik gebruik het vaak als ik met sprekers werk: hun publiek luistert namelijk beter als ze weten wat de ‘drive’ van de spreker is. De boodschap van Simon Sinek kan je echter ook toepassen op jouw medewerkers. Denk maar even met me mee:
Je weet ongetwijfeld wát je doet. Je weet ook hoe je het doet. Maar heb je helder waaróm?
Dit gaat verder dan “genoeg verdienen om de hypotheek te betalen”, “het voortbestaan van het bedrijf garanderen” of “om onze klanten te helpen hun doelen te bereiken”.
Het gaat natuurlijk om die diepere laag: wat drijft jou als ondernemer? Wat motiveert je? Wanneer heb jij een geweldige dag? Wat is er dan gebeurd?
Waarom zou je de terugkomst van vakantie niet eens aangrijpen om dit eens met jouw medewerkers en wellicht ook jouw relaties te delen. Ga bij jezelf naar de kern, geef die bloot in een persoonlijke toespraak en geef aan wat jouw personeel of jouw relaties daarin voor je betekent.
Zeven praktische tips voor een motiverende herstart-toespraak
- Roep ze bij elkaar
Kies een moment waarop zoveel mogelijk medewerkers aanwezig zijn; wellicht kun je ook afwezige part-timers verleiden te komen. Kies de locatie met zorg: de kantine is voor de hand liggend maar wellicht zijn er meer inspirerende plekken te bedenken? Misschien een plek die te maken heeft met jouw verhaal? - Sluit aan bij hun belevingswereld
Bijvoorbeeld door in de periode vooraf na te gaan wat hen nou eigenlijk drijft. Bij je speech begin je dan met het (al-dan-niet anoniem) delen van enkele van de antwoorden. Het effect hier van is dat iedereen hoort dat je oprecht belangstelling hebt getoond voor hen. - Deel jouw reden waarom je doet wat je doet
Grijp eventueel terug op een persoonlijke reden. Voor mij geldt dat ik vroeger nogal uit de boot viel in groepen en dat oploste door grappig en gevat proberen te zijn. Dat werkte overigens niet overal, maar het heeft wél mijn toekomst bepaald. - Deel wat je nog graag zou willen bereiken
Heb je jouw “Big five for Live” al eens opgeschreven? Een lijst van dingen die je nog wil doen voor je “het tijdelijke voor het eeuwige verwisselt”? Bakker Hoekstra uit Bedum heeft ze zelfs op zijn visitekaartje staan! En als je dat te persoonlijk is, deel dan jouw ultieme bedrijfsdoelen. Leg de lat daarbij wat mij betreft lekker hoog! “Always aim for the moon, even if you miss, you’ll land among the stars.” - Benoem waarom zij daarbij onmisbaar zijn
Gebruik hierbij concrete voorbeelden. Zodra je hier het woord ‘onmisbaar’ gaat gebruiken, wordt het zoetsappig. - Sluit krachtig af
Herhaal je reden, bedank ze en wens ze een heerlijke dag. - Optie: geef ze een opdracht mee
Laat ze nadenken over wat ze zouden doen als zij aan het roer zouden staan. Of welke innovatie / kostenbesparing / marketingactie zij zouden doorvoeren. Je kunt er ook een incentive aan koppelen: laat de ideeën door iedereen gezamenlijk beoordelen en voer de twee beste uit + een beloning voor de bedenker.
Ik wens je veel succes met de herstart!