BLOKKER – Maandagavond organiseerde het Toeristisch Platform Hoorn (TPH) een inspiratieavond voor ondernemers en instellingen betrokken bij het toerisme of deels afhankelijk van toerisme. Een interactieve avond over goud en hoe Hoorn het beste op de kaart te zetten.
TPH voorzitter Rob van Loon opende de avond. “Het TPH bestaat uit 10 tot 12 leden en zijn sinds 2012 actief met het uitwerken van een breed gedragen plan. De uitvoering daarvan dat is aan de markt,” aldus Van Loon. De nieuwe wethouder Ben Tap, verantwoordelijk voor Toerisme beaamt het samen werken van betrokken partijen. “Zeker bij grote beslissingen willen wij in deze nieuwe coalitie vooraf in samenspraak met betrokken ideeën uitwerken voordat het beleid wordt, zeker nu het plan nog niet gegoten is in beton. Hoorn is een bruisende stad, maar is er meer mogelijk.”
‘Goud’ naast ‘Hoorn moet je voelen
Westfries Museum directeur Ad Geerdink presenteerde de gedachte achter ‘Goud’ en welke kansen dit heeft in de positionering van Hoorn. “Ik keek laatst naar het weerbericht met leuke weerfoto’s uit het land. Daar zei de weerman hier een mooie foto uit Hoorn, Noord Holland. Weet dan niet iedereen waar Hoorn ligt?” Het plan waar TPH nu mee bezig is, is volgens Geerdink geen city promotie, maar de promotie van Hoorn als toeristische bestemming. De huidige slogan “Hoorn moet je voelen” kan daarom naast het nieuwe plan met thema ‘Goud’ blijven bestaan.
Het belang van stadspromotie en het samen oppakken en uitwerken was een gedeelde gedachte tijdens de bijeenkomst. De uitvoering van het plan zorgde voor meer vragen. Het uitgeversteam achter ‘Hier in Westfriesland’ had eerder al een compleet plan ingeleverd bij de gemeente. Vanwege de nieuwe coalitie vorming is dit plan tijdelijk terzijde geschoven en lijkt in hun ogen nu weggeschoven om plaats te maken voor een geheel nieuw plan met thema ‘goud’.
Type toerist
Welke toeristen zoeken we? Wie is de doelgroep? Vragen die vanuit het publiek kwamen gaven aan dat de kaders van het plan niet voor iedereen duidelijk zijn. Ook binnen het TPH wordt er apart gedacht over welke type toerist danwel bezoeker interessant is om in te investeren. Natuurlijk zijn er kansen voor toeristen uit China, maar is de bezoeker uit Hoogwoud of Oosthuizen aan Hoorn niet veel interessanter? Moet je investeren in een toerist die de stad 2 uur bezoekt, vaak al georganiseerd met afspraken en rondleidingen, of is de centrumfunctie van Hoorn in West-Friesland of de Kop van Noord-Holland hetgeen wat gepromoot moet worden? Vragen die leven bij de aanwezigen. Natuurlijk wil iedereen samenwerken in het totale plan maar de eigen zakelijke belangen spelen daarin een grote rol.
Geld speelt sleutelrol
Ab Venverloo ziet in het plan een uitdaging voor wat betreft de financiering. Hij verwacht dat de gemeenten en subsidie ontvangende partijen als musea en de VVV bijdragen in dit plan. “Ondernemers kunnen bijdragen via de reclamebelasting. Met een goed plan heb je goud in handen, maar als er geen geld voor is dan wordt het alsnog niet uitgevoerd.” Wethouder Ben Tap gaf aan dat overal geld voor is, maar het eraan ligt waar je het aan uitgeeft. Hij ziet vooral mogelijkheden in het slimmer benutten van de huidige geldstromen voor toerisme binnen Hoorn.
De aanwezige belangstellenden konden hun gegevens achterlaten voor een volgende sessie die binnen een maand moet gaan plaatsvinden. Een bijeenkomst waarbij er meer duidelijk zal gaan worden welke richting het TPH op wil gaan. Een plan met brede steun en budget lijkt op basis van deze avond nog een flink aantal stappen verwijderd.