Startende ondernemer Melissa Naber gaat voor Westfrieslandinbedrijf.nl haar ervaring als startende ondernemer en haar voortgang met crowdfunding bloggen.
1 juli 2014 – Blog: Race tegen de klok
Het crowdfunden begint nu echt een spannende race tegen de klok te worden! Met nog 30 dagen te gaan en de teller op 27% zal ik alles op alles moeten zetten om mijn doelbedrag te halen. En hoewel ik mijn donateurs erg dankbaar ben voor hun steun, besef ik me ook dat ik nog een lange weg te gaan heb. In het plannen van de laatste acties vraag ik mezelf af waarom mijn donateurs eigenlijk geld geven? Hoe kan ik mensen over halen om donateur te worden, op welke motivatie kan ik in spelen?
Mijn eerste donatie kwam van iemand die heel dichtbij me staat; namelijk mijn eigen moeder!
En ook van familie heb ik een aantal gulle donaties ontvangen. De reden waarom deze mensen geven ligt vrij voor de hand; ze kennen me al mijn hele leven, ze houden van me en ze willen mij helpen. Ik noem dit de ‘gun’ factor.
Toch zijn er ook mensen die niet perse zó close met me zijn en het me toch gunnen. Dat kan net als bij familie en vrienden een persoonlijke reden hebben maar ook komen omdat je bijvoorbeeld een starter een kans wilt geven of omdat je nieuwe ideeën wilt ondersteunen. En omdat het een’ alles of niets’ project is, kan die bijdrage een groot verschil maken.
Ik ontvang de financiering immers alleen als op 31 juli, 100% van het doelbedrag is binnengehaald!
Uiteraard kunnen er ook andere motieven een rol spelen. Ik denk dat voor velen een mooie reden om geld te geven is, dat je je als donateur betrokken en verbonden voelt met het inhoudelijke verhaal en de doelen van het project. In het geval van The Social Jam speel ik in op een aantal gebieden. Het overbrengen van de hiphopcultuur en het daarbij behorende gedachtegoed. Het aanleren van sociale vaardigheden, waardoor bijvoorbeeld respect en samenwerking in een klas kan verbeteren. De stimulering van de zelfontplooiing wat invloed kan hebben op het zelfvertrouwen van een kind. En tenslotte het stimuleren van de creatieve ontwikkeling. Ik kan me goed voorstellen dat dit iets is wat hiphop liefhebbers, docenten, ouders, pedagogisch werkers, kunstenaars, welzijnswerkers en allerlei soorten creatievelingen en mensen die met kinderen werken een warm hart toedragen.
Bijdrage kunst en cultuur
Als laatste denk ik ook dat er een groep is die in het algemeen een bijdrage wil leveren aan initiatieven op het gebied van kunst en cultuur. Deze sector heeft namelijk ernstig te leiden onder het bezuinigingsbeleid. Door als samenleving een stukje in te springen kunnen kleinere organisaties het hoofd boven water gehouden worden. Het platform www.voordekunst.nl zegt hierover: “Deze toegankelijke vorm van participatie geeft kunstliefhebbers een democratische stem waarmee zij het kunst en cultuur aanbod in hun directe omgeving mede bepalen.” Een passende quote hierbij vind ik “no one can do everything but everyone can do something’. Dat is voor mij ook het hele principe achter crowdfunding.
Wat de motivatie ook is om mij te steunen, welbeschouwd denk ik dat alle donateurs het fijn vinden om invloed te kunnen hebben op het slagen van mijn plannen en zich onderdeel van het project kunnen voelen. Dat is ook een van de redenen waarom ik mijn crowdfunding zo’n open karakter heb gegeven. Ik heb er over gesproken op de radio
Social Updates
(https://soundcloud.com/westfrieslandinbedrijf/wib20140510-melissanaber), ik schrijf hier deze blogs, ik plaats regelmatig interessante updates over het project (http://www.voordekunst.nl/vdk/project/updates/2265-the-social-jam) en ik heb veel interactie met mijn doelgroep via twitter (@MelissaNaber), Facebook (www.facebook.com/selfmade.empowerment) en LinkedIn. (www.linkedin.com/company/selfmade) Deze houding ligt trouwens helemaal in één lijn met mijn formule van Selfmade(www.iamselfmade.nl); ik ben mijn bedrijf en mijn bedrijf dan ben ik en je krijgt dus een persoonlijke benadering.
Tenslotte kijk ik niet alleen maar naar waarom je mij zou kunnen helpen, maar heb ik jou als donateur natuurlijk ook iets te bieden. Je kunt al vanaf €20,- iets krijgen. Bijvoorbeeld een custom-made tas, handbeschilderd door een kunstenaar of het door mij zelf ontwikkelde Hiphop Kwartetspel. Dit spel gebruik ik in de lessen met de kinderen om op creatieve wijze aan te leren wat voor soort categorieën er eigenlijk binnen rap zijn. Zo heb je een stukje van The Social Jam thuis!
Maar je kunt ook iets ervaren. Hiphop heeft een super aantrekkingskracht op kinderen dus wat is er nou leuker dan een Hiphop Kinderfeestje? Heb je nou geen kinderen, dat geeft niets, want ook voor volwassen zit er nog voldoende uitdaging in! Tijdens een teambuilding kan je eens lekker ongecensureerd te zeggen wat je op je hart hebt, omdat hiphop zich goed leent als communicatiemiddel.
Kortom, genoeg redenen om je status te upgraden; van lezer van dit blog naar donateur van The Social Jam!
http://www.voordekunst.nl/vdk/project/view/2265-the-social-jam
Ik ben erg benieuwd waarom jij geeft en wat je er voor terug wilt! Laat het me weten op melissa@iamselfmade.nl