HOORN – Woensdag 4 september organiseerde Leisure Board Noord Holland Noord een bijeenkomst voor lokale politici en ondernemers uit de vrijetijdsindustrie in West-Friesland. In het gemeentehuis van Hoorn presenteerde men de visie voor het jaar 2025 in een kleine arena-achtige setting wat de interactie ten goede moest komen.
[singlepic id=125 w=320 h=240 float=none]De vrijetijdssector is een belangrijke economische cluster voor de regio Noord-Holland Noord. Voor de gehele regio een omzet van 1 miljard euro, 2300 bedrijven en 10.000 FTE’s. Deze omzet bevat alleen het vervoer, verblijf en vermaak. Geen horeca en detailhandel die ook profiteren van het toerisme. Voor de regio West-Friesland zijn de cijfers iets anders. Totaal 500 miljoen omzet per jaar, maar inclusief de omzet via horeca en detailhandel.
Na de opening door Aart Ruppert, wethouder economische zaken en Toerisme in Hoorn, vertelde Adriana Stam namens de board over de visie 2025. Deze is tot stand gekomen door interviews met ondernemers, overheden en het onderwijs ookwel de triple helix genoemd. Daaruit bleek dat de sector versnippert is, werkt met krappe marges en haar concurrentie positie dreigt te verliezen. Als resultaat wilde men graag duidelijke afspraken en een lange termijn visie, de stip op de horizon waar naartoe gewerkt moet worden.
Dit resulteerde in een visie voor 2025:
- inspireer ondernemers en organisaties gezamenlijk in de sector te investeren;
- wordt verankerd in de gebiedsagenda’s van de bestuurlijke regio’s en in de toeristische beleidsplannen van de gemeente en de provincie;
- wordt actief gesteund door het onderwijs en vormt de basis voor innovatie en de wontikkeling van nieuwe leisure concepten;
- wordt door Leisure Board vertaald naar concrete opgaven;
Een van de middelen die daarvoor wordt ingezet is destinatie marketing. “De belofte die je doet aan toekomstige bezoekers van buiten de regio om een bezoek te brengen of een vakantie door te brengen in jouw regio. Dat is heel belangrijk als je wilt groeien of beter bekend wil maken,” aldus Adriana Stam.
Na de presentatie en een korte quiz over het toerisme in de regio waren de bezoekers aan het woord voor vragen. Deze waren vooral praktisch van aard. “Hoe kunnen jullie dit concreet maken? Wat zijn de mijlpalen en zijn er al succes te vieren?” Vragen die nog moeilijk te beantwoord waren. Maar voor de komende maanden wordt er gewerkt aan het vaststellen van doelen en mijlpeilen en zal in november bij de volgende Leisure Board on Tour worden bekendgemaakt.
Daarmee werd de avond eigenlijk ook mooi samengevat. Goed dat jullie luisteren naar ons en een visie gemaakt hebben, maar wat gaat dat concreet voor mij als ondernemer de komende maanden betekenen? Een opdracht die goed is doorgedrongen bij de Leisure Board NHN.
[soundcloud url=”http://api.soundcloud.com/tracks/109529796″ params=”” width=” 100%” height=”166″ iframe=”true” /]
Klik hier voor meer interviews met ondernemers na afloop van de visie 2025 van de Leisure Board NHN
[nggallery id=9]