“Dit is enorm kicken”, zegt Van Loon. “Plaatjes van de kaasmarkt in Hoorn staan in buitenlandse reisgidsen. Lobbywerk met grote touroperators door toerisme-ondernemer Rob van Loon werpt zijn vruchten af.”
Hij heeft langlopende contracten afgesloten met drie grote aanbieders van georganiseerde vakantiereizen, waardoor jaarlijks twaalfduizend toeristen naar Hoorn komen. “Toeristen die in twee weken Benelux doen, gaan naar Amsterdam, de Kinderdijk en Hoorn.” Van Loon organiseert met zijn onderneming Hoorn Events toeristische uitstapjes in Hoorn en omgeving en is eigenaar van het Toeristisch Informatie Punt op het Oostereiland.
Volgens Van Loon trok Hoorn de afgelopen jaren tussen de 45.000 en 60.000 toeristen die per cruiseschip aankwamen. Door de contracten die hij afsloot worden dat er dus zo’n twintig procent meer. ,,En ik weet zeker dat dit nog verder uitgroeit.’’
,,Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen met praten op de hoofdkantoren van de aanbieders van dit soort reizen. Ik heb heel wat vliegritten gemaakt. Ik ben nog met meer aanbieders in gesprek. Als je een origineel aanbod hebt, niet te duur bent en je flexibel opstelt dan happen ze toe.’’
Bron: NHD